Colecții: Criterii de selecție pentru ouăle decorate


by Alexandru Chiselev

Un aspect important în constituirea unei colecții este procesul de selectare a bunurilor, în funcție de anumite criterii și pe baza strategiei de colectare a respectivei instituții. Vom puncta în această postare, ca studiu de caz, sortarea și selecția bunurilor culturale denumite generic ouă decorate, urmând să vorbim pe viitor și despre alte categorii (port, țesături, ceramică, icoane etc.).

Încercare de clasificare:

a) După tehnica de realizare, ținând cont și de evoluția contemporană a artei populare, putem avea următoarele tipuri de ouă decorate, fără pretenția de exhaustivitate:

  • ouăle încondeiate
  • ouăle vopsite, cu sau fără decor (frunzulițe, diverse texturi determinate de învelirea ouălor în bucăți de perdea de exemplu, înainte de introducerea în vopsea)
  • ouă pictate sau desenate
  • ouă decorate prin aplicare de materiale diverse (ex: mărgeluțe, semințe, fire, abțibilduri etc.)
  • ouă cu decor rezultat prin zgârierea cojii sau a stratului de ceară
  • ouă cu decor cusut
  • ouă cu decoruri naturale, aparținând diverselor specii de păsări (pestrițe etc.)
  • … … (dacă vă mai vin și alte tipuri în minte, putem completa lista împreună)

b) După tipul de material avem:

  • ou decorat golit
  • ou decorat cu conținut
  • forme ce imită oul (din ipsos, hârtie în diverse tehnici, lemn etc.)
  • ou Fabergé

Criterii de selectare și evaluare:

  1. Autenticitatea / respectarea canoanelor tradiționale locale (pentru colectarea în direcția artă populară – meșteșug – artizanat)
  2. Originalitatea și exprimarea personalității (mai ales pentru colectarea în direcția artă naivă și artă infantilă)
  3. Predominarea manualității (în proporție de cel puțin 50 %). Dacă oul este înlocuit cu unul din plastic, iar motivele sunt realizate industrial, ne putem gândi de 2 – 3 ori dacă este de integrat în colecție (cel mult pentru a puncta un moment în evoluția artei și tehnologiei).
  4. Starea de conservare (se verifică integritatea oului, mai ales în jurul orificiului prin care s-a scos conținutul. Atenție sporită în cazul ouălor pline, ce necesită condiții deosebite de conservare)
  5. Valoarea artistico – documentară (deși unele ouă nu respectă normele tradiționale, ele sunt importante prin faptul că sunt expresia evoluției simțului artistic, tehnicilor, viziunilor într-un moment dat și într-un spațiu anume);
  6. Autor, școală și centru

O metodologie deosebită trebuie aplicată creației de tip kitsch sau de sub-cultură, în acest caz urmând a fi aplicată o grilă distinctă de standarde (exagerare, inadvertență cromatică etc.).

Într-o postare viitoare vom vorbi despre cum se marchează, cum se conservă și cum se expun aceste obiecte muzeale, frumoase, dar extrem de fragile.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s