Ghid pentru iubitorii de gâlceavă tradiţională … pe facebook


Acest articol se dorește a fi un pamflet (scris și asumat de mine Al. Chiselev), dar din păcate nu este 🙂

De când a luat amploare facebook-ul, a apărut o nouă meserie în spațiul pan – mioritic on-line: gâlceava pe teme culturalo – tradiționale. Totul (dar musai totul) trebuie vehement și virulent criticat, demontat, eventual călcat în picioare și aruncat la gunoi. Pentru acest lucru, trebuie să respectăm un logaritm bine stabilit şi perfecționat în timp. Nu e nevoie de studii culturale, totul se poate învăța ușor, căci repetiția e mama învățăturii:

1. Începem cu baza, atacând sfios şi dezinteresat ţinta: Evenimentul ăla de la muzeu a fost praf…, ăia din ansamblul cutare sunt niște fraieri…, l-ai văzut mă pe culturistul ăla… nu știu ce naiba caută în ţara asta

2. Apoi, mai adăugăm niște invective, blesteme (că doar noi respectăm tradiția și gândirea magică de pe aceste meleaguri): Arză-n focul iadului de bou!, Pișa-m-aș pe ea de expoziție!, Cădea-v-ar tradiția în cap de fraieri!, Muri-v-ar familia de etnografi pârliți! Înăcritu-te-ai cu teatrul tău! (N.B: putem varia la maximum, amestecând toate cele sfinte cu cele spurcate și cele tradiționale).

3. Greul abia acum începe, căci trebuie să ne susţinem opinia şi supărarea la cote maxime. Dacă apar unii de o dau în contradictoriu, o luăm pe teorii (despre cultură, tradiţie, identitate, etnografie, cântec, dans şi voie bună, costum popular sau globalizare)… pe unele le citim chiar atunci pe wikipedia sau pe google, pe altele le inventăm pe loc sau ne amintim că le-am visat cu o seară înainte. Ideea este că trebuie să fim fermi pe poziţie, iar când nu mai avem argumente, revenim la pasul 2, aplicând înjurăturile la adresa mamei mamei celui ce îndrăzneşte să ne contreze.  

Acum, există și diversitate în unitatea gâlceviștilor… Înainte de a ne începe cariera în acest domeniu, trebuie să ne gândim în ce categorie profesională ne încadrăm. În timp, putem avansa de pe o poziție pe alta, sau putem fonda o cooperativă gâlcevistă pentru a cuprinde cât de mult se poate un subiect.

Iată și câteva indicații din fișa postului. Cu siguranță că mai adăugăm și altele:

  • PuritaniiTrebuie respectată tradiţia tradițională! Dar nu aia a ta, ci aia pe care o ştiu eu sau de care am auzit eu (acum nu pot să spun cu siguranţă dacă pe cea de la Adam şi Eva, căci în acest caz toată pledoaria mea cu costumul tradiţional rămâne în curul gol). 
  • CriticiiMăi, voi respectaţi tradiţia, dar totuşi nu ar fi mai bine să o respectaţi altfel? Nu de alta, dar parcă nu e OK… e prea verde verdele, albul nu e destul de luminos, muzica dobrogeană nu este destul de dobrogeană, iar totul este un mare kitsch… măgarilor!
  • Lupii moralizatori – Trebuie să respecţi tu tradiţia, chiar dacă eu nu o respect (căci doar îmi geme facebook-ul de Feng Shui-uri, English şi poze în bikini la plajă). 
  • Gicii contraNimic nu e bine, iar dacă ar fi contrar tot ar fi rău.
  • Tradiționiștii deznaționalizațiNu rispectati mui bine la tradition. Eu respecto tot (chiar dacă nu am plecat demult de la voi, am uitat Romanian, pe copiii mei nu i-am învăţat eu pre ceastă limbă… dar am pretenţii, vreau să mă trataţi cu ospitalitatea tipică românească).
  • DezinteresațiiNu știu de ce postați așa ceva pe facebook, nu mă interesează! (dar trebuie să-mi exprim dezinteresul. Apropo, nici eu nu știu ce caut pe facebook la ora asta, mai bine făceam ceva constructiv…Nuuuuuuuu, mai bine îmi arăt în continuare lipsa de interes).

Pentru că gâlcevistica este o știință și o artă, voi reveni cu studii de caz, pentru o desăvârșire a studenților și studioșilor privind acest domeniu de viitor. Până data viitoare, doresc gâlcevitorilor gâlceavă plăcută!

P.S. Puteți extrapola acest ghid la orice domeniu, de la politică și S.F. la melcii hermafrodiți 🙂 Cu mine nu dați greș, doctori în gâlcevistică vă fac!

Lasă un răspuns

